תערוכות סתיו 09.2017 – 12.2017
הגלריה העירונית בראשל"צ היא אופציה להוות 'נקודת מגוז'. הגלריה העירונית לאמנות שוכנת בבית היסטורי בן כ־130 שנים שעבר תהליכי שימור מוקפדים. באופן זה מחזיק הישן את החדש. בלב העיר, המדינה, אבל גם מחוץ לשיחת היום התל אביבית שנדמה שהיא המרכזית. מיקום המאפשר מבט החוצה ופנימה מתוך חירות השמורה לאו דווקא לאמצע.
במהלך האוצרותי כיוונתי אל פינות אינדיבידואליות, לעיתים אחרות ועם זאת מייצגות הלך רוח, כוונה וזהות גם של מקום. התערוכות המוצגות בחללי התצוגה של הגלריה העירונית לאמנות, מבקשות להאיר על המדיום הפיסולי. כרוח התקופה הגבולות מטשטשים בין המדיומים. סך התערוכות מבקש להאיר יצירה פיסולית ולהדגים את המורכבות והעכשוויות של המדיום תוך שהוא "מנהל מערכות יחסים" מרתקות עם מדיומים אחרים, עם חלל ועם חוץ.
אפי גן
יואב בן דב
פגעסוס | מיצב

צילום: אמיר ויינברג

גובה: 260 ס"מ. צילום: אסנת בן דב

צילום: אמיר ויינברג

צילום: אמיר ויינברג
מבט שני מבהיר כי מדובר בחלקי מכונית ישנה, טנדר עבודה מדגם מיצובישי, ששימש את האמן במשך שנים ככלי עבודה: העביר פסלים ואובייקטים אמנותיים, כלי עבודה, אנשים וחומרים. כשהכבישים בארץ נמלאו מכוניות, הגיעה גם המודעות לפרדוקס: גוש כבד פי 10 ויותר מגוף האדם, לוקח אדם אחד ממקום למקום. המחשבה הולידה פעולה שהזיזה את הטנדר אל תוך הסטודיו. בן דב ציפה אותו זהב – צבע וחומר, המסמן קודש, או את מה שיש לשמר, ומופיע ברבות מעבודותיו. כמעשה שנים־עשר המרגלים, יצא לתור את הארץ במסע מדרום לצפון. הטנדר החבוט והמצופה זהב, יצר ענין בכל מקום בו עבר. המשטרה עצרה ובררה.
והוא עורר שיחה.
בג'סר א־זרקא הוא עורר את הצעירים. בשום מקום לא 'רק עבר'. היה זה מסע מצולם ומתועד בו הגוש המתכתי שהוזהב – היה לנקודת ציון בגלגולו של 'פגעסוס'. עם חזרתו לתל אביב 'השתתף' באירועי אמנות בעיר ולבסוף הושם אחר כבוד בגינה ציבורית בשכונת שפירא ונדמה שזה יהיה מקומו, קצת כבגינת ילדים וקצת כפסל חוצות. באחד מסיוריו של האמן בגינה, גילה שאיננו. פקחים חרוצים דאגו להעלימו, וחיפושיו הובילו אותו לאתר גריטת מכוניות. הפעולה הבאה הייתה הצלתו והחזרתו אל הסטודיו. משנותר בן דב רק עם חלקיו, חיברו מחדש כך ש'פגעסוס', שילוב של מכונית וסוס
המיצב 'החדש' שנקרא פעם אחת "בחסות עיריית תל אביב", וכעת נקרא בהופעתו המחודשת 'פגעסוס', מזמין מחשבות על תהליך, על תנועה, על זמן ומקום, כמו גם על משמעותם של פסלים, אבנים, מתכת, אוביקטים או חפצים במרחב הציבורי, על גלגולם של אובייקטים, ועל כוונה, על תפיסות מקובעות ועל האפשרות להיפטר מהן, על קהילה ועל אמנות. בכניסה לגלריה ניצב 'שומר סף' שאינו שומר, מגחיך פעולות שמירת סף. חלקיה הנוספים של המכונית משמשים וישמשו לפסלים רבים, ו'פגעסוס' עצמו הוא עדות למיתולגיה מקומית, סיפורים וגלגולם, מקום, זמן, ואנשים.
אפי גן
ארהל'ה בן אריה
ים / יבשה | מיצב

בניה ידנית בחוליות, שרפה בתנור פסולת עץ, גובה 110, 112 ס"מ

בניה ידנית בחוליות, שרפה בתנור פסולת עץ,

הלחמת נחושת ופליז, גדלים משתנים

הלחמת נחושת ופליז, גדלים משתנים

הלחמת נחושת ופליז, גדלים משתנים
השיחות עם ארהל'ה מגלות אדם סגור־פתוח, אוטודידקט הפועל לפי אינטואיציות הנסמכות על ידע עולם ומכוון אל רוח, אבל לא שוכח גם להשתעשע ביצירה. תחנות חייו מגוונות ושזורות בתבניתה של הארץ: בן להורים ניצולי שואה ילידי הונגריה. בנערותו עבד כחרט במפעל מתכת בדומה למפעל שהיה לאב. את השירות הצבאי הקרבי, עשה כחייל במלחמת יום הכיפורים, השתחרר כקצין ולאחריו היה שותף ל'מכתב הקצינים' הנודע. בן אריה הצטרף למייסדי קיבוץ 'כרם שלום' שעל גבול עזה, מקום שהותיר בו חותם: מישורי חול והרבה שמיים, או כדבריו: "20 אחוז אדמה, 80 אחוז שמיים". די באלו כדי לשים באדם סימן, אלא שארהל'ה זימן לעצמו המשך דרך לחוויית לימוד יצירה, באופן יוצא דופן. עם הגיע 'תורו' בקיבוץ לצאת ללמוד, יצא – בדרכו: קצת ב'בצלאל', אח"כ אצל האמנים משה שק, ורפי מינץ – יוצרים בולטים בתרבות הישראלית החדשה שעבדו בחומר, ואצל
הנפחים, הקדרים וחרשי העץ הפלשתיניים ברצועה.
על הסירות:
בתוך חלל תצוגה משייטות סירות עשויות מתכת, פליז ונחושת הנראות כצעצועים לגדולים – פסלים מרחפים.
במהותה הסירה היא הכרזה על הפלגה, יציאה לדרך, נדודים, ובאופן זה היא הפוכה לפסלי החרס, העומדים נטועים באדמתם, שייכים לנוף, למקום ממנו באו, וכל אמירתם – שורשים. לעומתם הסירות הן ים, נדודים, געגוע ומשחק, הפוגה מהחומר וגם משחק בצורה וחיתוכה. בחלק מהסירות מופיעות שבשבות רוח 1 ואלו הופכות את הסירה למבנה כלאיים. היד מבקשת להזיזן, כאילו היו מריונטות הקוראות להפעלתן וכאילו היד היא הרוח. נראה שפסלי החרס הגדולים רחוקים במהותם ובאופיים מהסירות המתכתיות. אבל בבסיס היצירה של ארהל'ה בן אריה חומר ורוח הנמצאים בשני קצוות היצירה: הרוח מניעה – ומשחקת, רוח וחרסית, מקום ויוצר.
אפי גן
עמית קבסה
..הם צריכים להסתדר יחד! | מיצב

טכניקה מעורבת, 50/40/188 ס"מ
מפגש עם יצירותיו של עמית קבסה מצחיק ומאתגר בו בעת. קבסה מכיר את תולדות האמנות, התנסה כשוליה אצל מאסטר מקומי ומודע למהלך האומנותי, אבל בועט בנדרש, במחוייב מהמדיום, בשפה, בקבוצה. הוא מקשיב לליבו, מנסה ללכת הכי מדויק שיודע, גם אם נדמה שפרע. קבסה הוא צייר שמפסל. הידיים המציירות מחפשות גם לבנות. התלת ממד והדו ממד נוכחים תדיר. לפני הציור ניצב, על משטח נייד, ספק בדרכו למקום אחר, פסל דמות. אסמבלאז'- צירוף חלקים, טכניקות, חומרים, ועם זאת – דמות אדם.
לדברי קבסה הפסל הוא סוג של הכלאה: יוצר ונוצר. נרצה – נראה בו את העצמי, הפרטי. נרצה – נראה בו את הכללי, הפילוסופי. הזהו אדם?
אט אנחנו מגלים דמות. נוכל לשוחח על כל אחד מחלקיה ועל השלם המעט מוזר הזה. על החזה הנשי, האיבר הזכרי (מברשת, מכחול ציירים). על גובהה של הדמות – כאחד האדם, על כך שנראה שאינה מעובדת "עד הסוף". התוצאה הסופית מחזיקה פעולה ילדית מחד ומושכלת מאידך. הרעיון להביא את הציור כ"רקע" לפיסול גורם לקבסה לרצותו יותר.
בחיבור הלא־נוח שבו האחד מפסיד לאחר הוא מוצא מקום מאתגר, מלא הומור ונכון בחידושו.
ההצבות של קבסה בחלל משוחררות מאוד. לציור החזק יש את האופציה להתגושש עם פיסול, מופשט מול דמות, והתנועה מתקיימת הן בדמות והן בציור. מבחינות אלו יש לעבודותיו של קבסה כוח עצום. הן כלשעצמן והן בסביבתן, ביחס למה שקדם, ביחס למה שמתרחש ליד, ובחלל ההצבה. בכל מתגלם דיאלוג, דיבור פנימי, שיחה שיש לקיים.
אפי גן
תמר נסים
מיטה | מיצג
האמנית שוכבת על גבי מיטת ילדים עשויה ברזל המוצבת בחדר, מכורבלת בתנוחה עוברית, ישנה. האמנית והצופה שנקלע למיצג במתכוון או שלא, שייכים לאירוע הפרפורמטיבי.

האמן עושה שימוש בגופו ומעניק לו ממד ציבורי: "הגוף שלך הופך להיות גוף פוליטי והפעולות שהוא מייצר במרחב הציבורי הן בעלות הקשר פוליטי. המופע מתקיים בתוך סביבה ומנהל איתה יחסי גומלין. …החלל סביבך אינו ריק. גם אם אתה נמנע מלייצר קשר עם הסביבה, צופים בך, מבקרים אותך. (1) "
המיצג מתרחש בעת פתיחת התערוכות בגלריה. השינה היא פעולה בלתי אפשרית כשהחדר הומה אדם וגורמת לשאלה ובירור אצל הצופה. האמנית שוכבת על גבי מיטה ונדמה שהיא מקיימת בגופה פעולה ששייכת לבית בגלגולו הקודם- 'מלון- לונדון', אך זוהי אינה מיטה לאורח נוטה ללון. מיטת הילדים עשויה ברזל. מיטת ילדות היא טריגר זיכרונות אצל הצופה כמו גם אצל האמנית.
מיטת הברזל בה משתמשת נסים, נמצאה בפתח בונקר שהוקם להגנת קיבוץ צפוני ערב מלחמת ששת הימים.
נסים השתמשה בה בעבר בעבודת הווידאו 'יציאה' (2), אשר התייחס לזיכרונות ילדות בצל מאורעות מלחמת ששת הימים.
בגלריה העירונית לאמנות, וכחלק ממקבץ תערוכות על פיסול ישראלי, המיטה מתפקדת כחפץ שהוא חלק ממיצג אך גם כחפץ שיהווה במהלכה העתידי של התערוכה- זיכרון למיצג. המיטה תפעל בשנית כחפץ זיכרון. בבחינת פעולה על פעולה. סורגי הברזל של המיטה מזכירים אופציה של כליאה. סורגים הסוגרים \ מגנים על התינוק אך גם מגבילים את תנועתו. גודלה של המיטה ביחס לתינוק, וגובהה המותאם למבוגרים המטפלים בתינוק, הופכים את התינוק לישות מטופלת, שיש לשמור ולהגן עליה. ברגע שהאמנית מתכרבלת בתוכה ברור שהמיטה קטנה ממידותיה, היא אינה מגוננת, ומייצרת חוסר נוחות וקושי לשהות בה.
הרצון לחזור לתנוחה עוברית, מנחמת, נתקל בסורגי הברזל. מעבר לכך המיטה מהווה עבור הפרפורמר פודיום ותחושה של מופע ייחודי וחד פעמי.
גופה של האמנית מכוסה בשמיכת פיקה, המזכירה את הקיץ הישראלי. זכרונות קיץ מעורבבים בזכרונות של מלחמות הקיץ המלוות אותנו לאורך השנים. (ששת הימים, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה, ו'צוק איתן').
הצופים חווים את ה"פסל החי", אבל הוא כמעט ודומם. השינה היא הגבול בין החי למת. ניסיונותיה של האמנית למצוא תנוחה נוחה, עולים בתוהו. המיצג, הקפוא, לכאורה מתחבר במהות שלו אל הניסיון ללכוד בפסל תנועה, חומר, הוויה, ובתוך כך מעלה שאלות על מיטה- תינוק \ מבוגר, על זיכרון ואיחויו.
1.הדס עפרת- מציאות רבה מדי, על אמנות המופע, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 9-10
2.העבודה הוצגה בפסטיבל הצילום הבינלאומי הרביעי 2016, בתערוכה 'תת חלל', אוצרת שרה לביאשוילי.
אפי גן
רות אור
4, 2019 | מיצב
המיצב הפיסולי שבנתה רות אור לחדר הגלריה פועל כקונגלומרט. כתלכיד חלקים שדבקו יחד לכלל מיצב מעורר זיכרון. המיצב מורכב מכמה אובייקטים הנשענים על קיר, המונחים על הרצפה ואובייקט ממוסגר ותלוי. כל אחד מחלקי ההצבה עשוי טכניקה אחרת וההצבה במרחב יוצרת את הקשר וההקשר.



"אני מתחילה מהחומר, כל פעם חומר אחר בו אני מוצאת עניין וחוקרת את גבולותיו. במהלך העבודה משתלבים זיכרונות המתחברים יחד וטווים את היצירה. עבודותיי נעשות בעבודת יד עמלנית, מכאנית, החוזרת על עצמה- מעין עבודת יד מסורתית שמחקה ייצור תעשייתי, המוני. אני בוחנת את מושגי היופי דרך עשייה תבניתית. הפעולה שחוזרת באובססיביות בונה ונוכחת ביצירה. הטעויות נשארות כעדות וחושפות את תהליך העבודה".
הצופה מסתובב בין האובייקטים בחלל התצוגה. הקרבה מחדדת את המבט באובייקט והצופה מבחין בפרטים: האובייקטים הנשענים נראים כסנדות (פרט ממחנה) העשויות דסקיות קרטון דחוס, חתוך לעיגולים, מודבק ומשויף. יציקות הבטון על הרצפה מזכירות תלכידים, מאובנים. חבילות הבטון המונחות על הרצפה נוצרו בעזרת מצופי בריכה של ילדים.
לא תבנית אחת לכולם אלא כל חבילה כתלכיד בעל טקסטורה אחרת, כלקט אבנים בסביבה פיזית. על הקיר רישום ממוסגר בבחינת אובייקט המזכיר שבכה, רשת, פתח אוורור במקלט. הרישום בגירי שמן נעשה בדרך המזכירה עבודה של ילדים: חושפת החוצה וזאת באמצעות גירוד הצבע שחור, עד שנשארת רשת שחורה שמתחת. שמיכת ילדים צמרית הופכת לאובייקט משלים. פרימתה השאירה רק 'גבול' והיא שולחת לזיכרונות רחוקים. מערך האובייקטים מזכיר מרחב וסביבה, חלל שמושתת על זיכרון. סביבת עוגן היכולה להתנייד ממקום למקום.
המיצב של רות אור מתחיל מזיכרונות משפחתיים, מקיבוץ וחברת הילדים, חוויה הנשענת על תנועה בין שייכות לאי שייכות (שפה, חברת ילדים, מקום) מהם המיצב נע למחוזות הפשטה ותעתוע.
תלכיד (קונגלומרט) בהשאלה מגיאולוגיה: סלע המורכב מחלוקי נחל ומחלקי סלעים שמקורם בסלעים שונים שהתבלו. חלקי הקונגלומרט מלוכדים בחומר גירי או צורני.
סִימוּלָאקְרָה או ע"פ האקדמיה ללשון העברית היא דֶּמִי.בודריאר פילוסוף וחוקר תרבות צרפתי (1929-2007) הוא ההוגה המזוהה ביותר עם המחשבה המכונה פוסט-מודרנית. מבין כל כתביו, ספרו 'סימולקרות וסימולציה' שראה אור ב-1981, הוא הטקסט הפוסט-מודרני המובהק ביותר. הוא מציע להבין את החידוש שבפוסט-מודרנה כארגון חדש של יחסים בין מציאות מיוצגת לסימנים המייצגים או המבטאים אותה.במקום שבו שולט הסדר החדש הזה, המציאות כבר איננה הוויה נסתרת שצריך לחלץ מתוך ביטויים סימפטומטיים שמסתירים אותה ומשבשים את הופעתה אבל גם מאפשרים לפענח אותה. הוא טבע את המונח סימולאקרה שנגזר מהמילה הלטינית simulare שמשמעותה "דמיון" או "הקבלה".
אפי גן
תערוכות סתיו 09.2017 – 12.2017
הגלריה העירונית בראשל"צ היא אופציה להוות 'נקודת מגוז'. הגלריה העירונית לאמנות שוכנת בבית היסטורי בן כ־130 שנים שעבר תהליכי שימור מוקפדים. באופן זה מחזיק הישן את החדש. בלב העיר, המדינה, אבל גם מחוץ לשיחת היום התל אביבית שנדמה שהיא המרכזית. מיקום המאפשר מבט החוצה ופנימה מתוך חירות השמורה לאו דווקא לאמצע.
במהלך האוצרותי כיוונתי אל פינות אינדיבידואליות, לעיתים אחרות ועם זאת מייצגות הלך רוח, כוונה וזהות גם של מקום. התערוכות המוצגות בחללי התצוגה של הגלריה העירונית לאמנות, מבקשות להאיר על המדיום הפיסולי. כרוח התקופה הגבולות מטשטשים בין המדיומים. סך התערוכות מבקש להאיר יצירה פיסולית ולהדגים את המורכבות והעכשוויות של המדיום תוך שהוא "מנהל מערכות יחסים" מרתקות עם מדיומים אחרים, עם חלל ועם חוץ.
אפי גן
יואב בן דב
פגעסוס | מיצב
בתפר שבין חוץ לפנים, בין כביש לחלל תצוגה, ניצב בכניסה לגלריה 'פגעסוס'. כנפיו פרושות למעלה, גוש המתכת באמצעו מקנה תחושת גוף וחלקו התחתון כרגליים דקות, ציפוריות. שכבות המתכת, מצופות עלי זהב וכדרכו של זהב – מושכות את העין ואת הלב. מבט שני מבהיר כי מדובר בחלקי מכונית ישנה, טנדר עבודה מדגם מיצובישי, ששימש את האמן במשך שנים ככלי עבודה: העביר פסלים ואובייקטים אמנותיים, כלי עבודה, אנשים וחומרים. כשהכבישים בארץ נמלאו מכוניות, הגיעה גם המודעות לפרדוקס: גוש כבד פי 10 ויותר מגוף האדם, לוקח אדם אחד ממקום למקום. המחשבה הולידה פעולה שהזיזה את הטנדר אל תוך הסטודיו. בן דב ציפה אותו זהב – צבע וחומר, המסמן קודש, או את מה שיש לשמר, ומופיע ברבות מעבודותיו. כמעשה שנים־עשר המרגלים, יצא לתור את הארץ במסע מדרום לצפון. הטנדר החבוט והמצופה זהב, יצר ענין בכל מקום בו עבר. המשטרה עצרה ובררה.
בישובים דתיים נדמה שחדר 'עגל הזהב'
והוא עורר שיחה.
בג'סר א־זרקא הוא עורר את הצעירים. בשום מקום לא 'רק עבר'. היה זה מסע מצולם ומתועד בו הגוש המתכתי שהוזהב – היה לנקודת ציון בגלגולו של 'פגעסוס'. עם חזרתו לתל אביב 'השתתף' באירועי אמנות בעיר ולבסוף הושם אחר כבוד בגינה ציבורית בשכונת שפירא ונדמה שזה יהיה מקומו, קצת כבגינת ילדים וקצת כפסל חוצות. באחד מסיוריו של האמן בגינה, גילה שאיננו. פקחים חרוצים דאגו להעלימו, וחיפושיו הובילו אותו לאתר גריטת מכוניות. הפעולה הבאה הייתה הצלתו והחזרתו אל הסטודיו. משנותר בן דב רק עם חלקיו, חיברו מחדש כך ש'פגעסוס', שילוב של מכונית וסוס
מכונף, תפס אחיזתו בסטודיו.
המיצב 'החדש' שנקרא פעם אחת "בחסות עיריית תל אביב", וכעת נקרא בהופעתו המחודשת 'פגעסוס', מזמין מחשבות על תהליך, על תנועה, על זמן ומקום, כמו גם על משמעותם של פסלים, אבנים, מתכת, אוביקטים או חפצים במרחב הציבורי, על גלגולם של אובייקטים, ועל כוונה, על תפיסות מקובעות ועל האפשרות להיפטר מהן, על קהילה ועל אמנות. בכניסה לגלריה ניצב 'שומר סף' שאינו שומר, מגחיך פעולות שמירת סף. חלקיה הנוספים של המכונית משמשים וישמשו לפסלים רבים, ו'פגעסוס' עצמו הוא עדות למיתולגיה מקומית, סיפורים וגלגולם, מקום, זמן, ואנשים.
אפי גן

צילום: אמיר

צילום: אמיר ויינברג

צילום: אמיר ויינברג

ארהל'ה בן אריה
ים / יבשה | מיצב
גופי חרס גדולים ניצבים בחלל ובחדר הסמוך מרחפות באוויר סירות מפרש עשויות מתכת. הקבוע, המחובר למקום, לאדמה, לצד הנע, נודד ומסמן תנועה. שני קצוות לאותו היוצר. השיחות עם ארהל'ה מגלות אדם סגור־פתוח, אוטודידקט הפועל לפי אינטואיציות הנסמכות על ידע עולם ומכוון אל רוח, אבל לא שוכח גם להשתעשע ביצירה. תחנות חייו מגוונות ושזורות בתבניתה של הארץ: בן להורים ניצולי שואה ילידי הונגריה. בנערותו עבד כחרט במפעל מתכת בדומה למפעל שהיה לאב. את השירות הצבאי הקרבי, עשה כחייל במלחמת יום הכיפורים, השתחרר כקצין ולאחריו היה שותף ל'מכתב הקצינים' הנודע. בן אריה הצטרף למייסדי קיבוץ 'כרם שלום' שעל גבול עזה, מקום שהותיר בו חותם: מישורי חול והרבה שמיים, או כדבריו: "20 אחוז אדמה, 80 אחוז שמיים". די באלו כדי לשים באדם סימן, אלא שארהל'ה זימן לעצמו המשך דרך לחוויית לימוד יצירה, באופן יוצא דופן. עם הגיע 'תורו' בקיבוץ לצאת ללמוד, יצא – בדרכו: קצת ב'בצלאל', אח"כ אצל האמנים משה שק, ורפי מינץ – יוצרים בולטים בתרבות הישראלית החדשה שעבדו בחומר, ואצל הנפחים, הקדרים וחרשי העץ הפלשתיניים ברצועה. אט בנה יחסי רעות והפך שוליה לעזתים. מבחינתו, המורים המוסלמים – היו נשאי תרבות ארצית, מקומית. אבו שאפיק – הקדר מעזה, אבו תההא – בונה הספינות
מחוף רפיח, ואבו איברהים – חרש העץ מחאן יונס, לצד משה שק ורפי מינץ, הם שהניחו את הבסיס ליצירתו.
השיחות עם ארהל'ה מגלות אדם סגור־פתוח, אוטודידקט הפועל לפי אינטואיציות הנסמכות על ידע עולם ומכוון אל רוח, אבל לא שוכח גם להשתעשע ביצירה. תחנות חייו מגוונות ושזורות בתבניתה של הארץ: בן להורים ניצולי שואה ילידי הונגריה. בנערותו עבד כחרט במפעל מתכת בדומה למפעל שהיה לאב. את השירות הצבאי הקרבי, עשה כחייל במלחמת יום הכיפורים, השתחרר כקצין ולאחריו היה שותף ל'מכתב הקצינים' הנודע. בן אריה הצטרף למייסדי קיבוץ 'כרם שלום' שעל גבול עזה, מקום שהותיר בו חותם: מישורי חול והרבה שמיים, או כדבריו: "20 אחוז אדמה, 80 אחוז שמיים". די באלו כדי לשים באדם סימן, אלא שארהל'ה זימן לעצמו המשך דרך לחוויית לימוד יצירה, באופן יוצא דופן. עם הגיע 'תורו' בקיבוץ לצאת ללמוד, יצא – בדרכו: קצת ב'בצלאל', אח"כ אצל האמנים משה שק, ורפי מינץ – יוצרים בולטים בתרבות הישראלית החדשה שעבדו בחומר, ואצל
הנפחים, הקדרים וחרשי העץ הפלשתיניים ברצועה.
אט בנה יחסי רעות והפך שוליה לעזתים. מבחינתו, המורים המוסלמים – היו נשאי תרבות ארצית, מקומית. אבו שאפיק – הקדר מעזה, אבו תההא – בונה הספינות מחוף רפיח, ואבו איברהים – חרש העץ מחאן יונס, לצד משה שק ורפי מינץ, הם שהניחו את הבסיס ליצירתו.
על הסירות:
בתוך חלל תצוגה משייטות סירות עשויות מתכת, פליז ונחושת הנראות כצעצועים לגדולים – פסלים מרחפים.
במהותה הסירה היא הכרזה על הפלגה, יציאה לדרך, נדודים, ובאופן זה היא הפוכה לפסלי החרס, העומדים נטועים באדמתם, שייכים לנוף, למקום ממנו באו, וכל אמירתם – שורשים. לעומתם הסירות הן ים, נדודים, געגוע ומשחק, הפוגה מהחומר וגם משחק בצורה וחיתוכה. בחלק מהסירות מופיעות שבשבות רוח 1 ואלו הופכות את הסירה למבנה כלאיים. היד מבקשת להזיזן, כאילו היו מריונטות הקוראות להפעלתן וכאילו היד היא הרוח. נראה שפסלי החרס הגדולים רחוקים במהותם ובאופיים מהסירות המתכתיות. אבל בבסיס היצירה של ארהל'ה בן אריה חומר ורוח הנמצאים בשני קצוות היצירה: הרוח מניעה – ומשחקת, רוח וחרסית, מקום ויוצר.
אפי גן

בניה ידנית בחוליות, שרפה בתנור פסולת עץ, גובה 110, 112 ס"מ

בניה ידנית בחוליות, שרפה בתנור פסולת עץ,

הלחמת נחושת ופליז, גדלים משתנים

הלחמת נחושת ופליז, גדלים משתנים

הלחמת נחושת ופליז, גדלים משתנים
עמית קבסה
..הם צריכים להסתדר יחד! | מיצב
מפגש עם יצירותיו של עמית קבסה מצחיק ומאתגר בו בעת. קבסה מכיר את תולדות האמנות, התנסה כשוליה אצל מאסטר מקומי ומודע למהלך האומנותי, אבל בועט בנדרש, במחוייב מהמדיום, בשפה, בקבוצה. הוא מקשיב לליבו, מנסה ללכת הכי מדויק שיודע, גם אם נדמה שפרע. קבסה הוא צייר שמפסל. הידיים המציירות מחפשות גם לבנות. התלת ממד והדו ממד נוכחים תדיר. לפני הציור ניצב, על משטח נייד, ספק בדרכו למקום אחר, פסל דמות. אסמבלאז'- צירוף חלקים, טכניקות, חומרים, ועם זאת – דמות אדם.
לדברי קבסה הפסל הוא סוג של הכלאה: יוצר ונוצר. נרצה – נראה בו את העצמי, הפרטי. נרצה – נראה בו את הכללי, הפילוסופי. הזהו אדם?
אט אנחנו מגלים דמות. נוכל לשוחח על כל אחד מחלקיה ועל השלם המעט מוזר הזה. על החזה הנשי, האיבר הזכרי (מברשת, מכחול ציירים). על גובהה של הדמות – כאחד האדם, על כך שנראה שאינה מעובדת "עד הסוף". התוצאה הסופית מחזיקה פעולה ילדית מחד ומושכלת מאידך. הרעיון להביא את הציור כ"רקע" לפיסול גורם לקבסה לרצותו יותר.
בחיבור הלא־נוח שבו האחד מפסיד לאחר הוא מוצא מקום מאתגר, מלא הומור ונכון בחידושו.
ההצבות של קבסה בחלל משוחררות מאוד. לציור החזק יש את האופציה להתגושש עם פיסול, מופשט מול דמות, והתנועה מתקיימת הן בדמות והן בציור. מבחינות אלו יש לעבודותיו של קבסה כוח עצום. הן כלשעצמן והן בסביבתן, ביחס למה שקדם, ביחס למה שמתרחש ליד, ובחלל ההצבה. בכל מתגלם דיאלוג, דיבור פנימי, שיחה שיש לקיים.
אפי גן

טכניקה מעורבת, 50/40/188 ס"מ
תמר נסים
מיטה | מיצג
האמנית שוכבת על גבי מיטת ילדים עשויה ברזל המוצבת בחדר, מכורבלת בתנוחה עוברית, ישנה. האמנית והצופה שנקלע למיצג במתכוון או שלא, שייכים לאירוע הפרפורמטיבי. האמן עושה שימוש בגופו ומעניק לו ממד ציבורי: "הגוף שלך הופך להיות גוף פוליטי והפעולות שהוא מייצר במרחב הציבורי הן בעלות הקשר פוליטי. המופע מתקיים בתוך סביבה ומנהל איתה יחסי גומלין. …החלל סביבך אינו ריק. גם אם אתה נמנע מלייצר קשר עם הסביבה, צופים בך, מבקרים אותך(1) ". המיצג מתרחש בעת פתיחת התערוכות בגלריה. השינה היא פעולה בלתי אפשרית כשהחדר הומה אדם וגורמת לשאלה ובירור אצל הצופה. האמנית שוכבת על גבי מיטה ונדמה שהיא מקיימת בגופה פעולה ששייכת לבית בגלגולו הקודם- 'מלון- לונדון', אך זוהי אינה מיטה לאורח נוטה ללון. מיטת הילדים עשויה ברזל. מיטת ילדות היא טריגר זיכרונות אצל הצופה כמו גם אצל האמנית. מיטת הברזל בה משתמשת נסים, נמצאה בפתח בונקר שהוקם להגנת קיבוץ צפוני ערב מלחמת ששת הימים. נסים השתמשה בה בעבר בעבודת הווידאו 'יציאה' (2), אשר התייחס לזיכרונות ילדות בצל מאורעות מלחמת ששת הימים.
בגלריה העירונית לאמנות, וכחלק ממקבץ תערוכות על פיסול ישראלי, המיטה מתפקדת כחפץ שהוא חלק ממיצג אך גם כחפץ שיהווה במהלכה העתידי של התערוכה- זיכרון למיצג. המיטה תפעל בשנית כחפץ זיכרון. בבחינת פעולה על פעולה. סורגי הברזל של המיטה מזכירים אופציה של כליאה. סורגים הסוגרים \ מגנים על התינוק אך גם מגבילים את תנועתו. גודלה של המיטה ביחס לתינוק, וגובהה המותאם למבוגרים המטפלים בתינוק, הופכים את התינוק לישות מטופלת, שיש לשמור ולהגן עליה. ברגע שהאמנית מתכרבלת בתוכה ברור שהמיטה קטנה ממידותיה, היא אינה מגוננת, ומייצרת חוסר נוחות וקושי לשהות בה. הרצון לחזור לתנוחה עוברית, מנחמת, נתקל בסורגי הברזל. מעבר לכך המיטה מהווה עבור הפרפורמר פודיום ותחושה של מופע ייחודי וחד פעמי. גופה של האמנית מכוסה בשמיכת פיקה, המזכירה את הקיץ הישראלי. זכרונות קיץ מעורבבים בזכרונות של מלחמות הקיץ המלוות אותנו לאורך השנים. (ששת הימים, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה, ו'צוק איתן'). הצופים חווים את ה"פסל החי", אבל הוא כמעט ודומם. השינה היא הגבול בין החי למת. ניסיונותיה של האמנית למצוא תנוחה נוחה, עולים בתוהו. המיצג, הקפוא, לכאורה מתחבר במהות שלו אל הניסיון ללכוד בפסל תנועה, חומר, הוויה, ובתוך כך מעלה שאלות על מיטה- תינוק \ מבוגר, על זיכרון ואיחויו.
1.הדס עפרת- מציאות רבה מדי, על אמנות המופע, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 9-10
2.העבודה הוצגה בפסטיבל הצילום הבינלאומי הרביעי 2016, בתערוכה 'תת חלל', אוצרת שרה לביאשוילי.
אפי גן

רות אור
4, 2019 | מיצב
המיצב הפיסולי שבנתה רות אור לחדר הגלריה פועל כקונגלומרט. כתלכיד חלקים שדבקו יחד לכלל מיצב מעורר זיכרון. המיצב מורכב מכמה אובייקטים הנשענים על קיר, המונחים על הרצפה ואובייקט ממוסגר ותלוי. כל אחד מחלקי ההצבה עשוי טכניקה אחרת וההצבה במרחב יוצרת את הקשר וההקשר. "אני מתחילה מהחומר, כל פעם חומר אחר בו אני מוצאת עניין וחוקרת את גבולותיו. במהלך העבודה משתלבים זיכרונות המתחברים יחד וטווים את היצירה. עבודותיי נעשות בעבודת יד עמלנית, מכאנית, החוזרת על עצמה- מעין עבודת יד מסורתית שמחקה ייצור תעשייתי, המוני. אני בוחנת את מושגי היופי דרך עשייה תבניתית. הפעולה שחוזרת באובססיביות בונה ונוכחת ביצירה. הטעויות נשארות כעדות וחושפות את תהליך העבודה".
הצופה מסתובב בין האובייקטים בחלל התצוגה. הקרבה מחדדת את המבט באובייקט והצופה מבחין בפרטים: האובייקטים הנשענים נראים כסנדות (פרט ממחנה) העשויות דסקיות קרטון דחוס, חתוך לעיגולים, מודבק ומשויף. יציקות הבטון על הרצפה מזכירות תלכידים, מאובנים. חבילות הבטון המונחות על הרצפה נוצרו בעזרת מצופי בריכה של ילדים. לא תבנית אחת לכולם אלא כל חבילה כתלכיד בעל טקסטורה אחרת, כלקט אבנים בסביבה פיזית. על הקיר רישום ממוסגר בבחינת אובייקט המזכיר שבכה, רשת, פתח אוורור במקלט. הרישום בגירי שמן נעשה בדרך המזכירה עבודה של ילדים: חושפת החוצה וזאת באמצעות גירוד הצבע שחור, עד שנשארת רשת שחורה שמתחת. שמיכת ילדים צמרית הופכת לאובייקט משלים. פרימתה השאירה רק 'גבול' והיא שולחת לזיכרונות רחוקים. מערך האובייקטים מזכיר מרחב וסביבה, חלל שמושתת על זיכרון. סביבת עוגן היכולה להתנייד ממקום למקום. כלומר בבסיס העבודה נמצא גם תעתוע העשוי מחומרים נגישים. במובנים מסוימים המיצב כמו גם כלל עבודתה של רות אור הוא סימולאקרה למציאות שהופר היחס בינה לבין ייצוגיה. הדימויים שמייצגים את המציאות הם המציאות עצמה, ולא מפני שהם נאמנים למציאות המיוצגת אלא מפני שהתבטל ההבדל בין מייצג למיוצג. בעולם שבו אבדה היכולת להבדיל בין הממשות לייצוג שלה כל הדימויים מקבלים אופן סימולטיבי.
המיצב של רות אור מתחיל מזיכרונות משפחתיים, מקיבוץ וחברת הילדים, חוויה הנשענת על תנועה בין שייכות לאי שייכות (שפה, חברת ילדים, מקום) מהם המיצב נע למחוזות הפשטה ותעתוע.
תלכיד (קונגלומרט) בהשאלה מגיאולוגיה: סלע המורכב מחלוקי נחל ומחלקי סלעים שמקורם בסלעים שונים שהתבלו. חלקי הקונגלומרט מלוכדים בחומר גירי או צורני.
סִימוּלָאקְרָה או ע"פ האקדמיה ללשון העברית היא דֶּמִי.בודריאר פילוסוף וחוקר תרבות צרפתי (1929-2007) הוא ההוגה המזוהה ביותר עם המחשבה המכונה פוסט-מודרנית. מבין כל כתביו, ספרו 'סימולקרות וסימולציה' שראה אור ב-1981, הוא הטקסט הפוסט-מודרני המובהק ביותר. הוא מציע להבין את החידוש שבפוסט-מודרנה כארגון חדש של יחסים בין מציאות מיוצגת לסימנים המייצגים או המבטאים אותה.במקום שבו שולט הסדר החדש הזה, המציאות כבר איננה הוויה נסתרת שצריך לחלץ מתוך ביטויים סימפטומטיים שמסתירים אותה ומשבשים את הופעתה אבל גם מאפשרים לפענח אותה. הוא טבע את המונח סימולאקרה שנגזר מהמילה הלטינית simulare שמשמעותה "דמיון" או "הקבלה".
אפי גן


