Summer Exhibition
07.2016 – 10.2016
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Varda Yatom
Installation


Doron Fishbein
Painting, installation, video


Jennifer Bloch
Photography

Efrat Gal-nor
Painting

Ben Simon
Painting

תערוכות קיץ 07.2016 – 10.2016
ורדה יתום
רוח חיים | מיצב פיסולי


דורון פישביין
חום כמוס | ציור, מיצב וידיאו


ג'ני בלוך
“Lap-Top” | צילום
“זה לא בדיוק ברכיים, אלא מהירך עד הברך, מה שנקרא באנגלית lap, האזור היחיד שאדם יכול להביט בעצמו באופן ישיר ללא תיווך של מראה , המקום בו (להבדיל) מושיבים תינוק. כשאדם עומד הוא אינו יכול לראות דבר מלבד גופו ובהקצרה מוקצנת. בישיבה המבט הוא פרונטלי. מבט מלמעלה, ללא פרספקטיבה,. זוהי זווית ראייה שמעסיקה אותי כבר זמן רב במובן מסוים ה”ברכיים״ הינם הרחבה לסדרת הטבע הדומם בה אני עוסקת מזה שנים. לעיתים הן מצע נוסף- עליו אני מניחה אובייקטים. כשהמצע הוא הגוף שלי עצמי – מתקבלת משמעות נוספת, מעין דיוקן עצמי והאמירה שנוצרת מדברת גם עלי. בין היתר, עוסקת הסדרה גם בפורמליזם: מה אפשר להשיג ע״י צורה , צבע, דגם, אור וצל, ודימויים המונחים על גבי הברכיים, שגם להם התייחסות צורנית וכיצד המשמעת הצורנית מעניקה תוכן ואמירה לעבודה. אני משתמשת בצמצום, במשמעת וכביכול בחוסר חופש כדי להגיע למקסימום מיצוי. האיפוק היחסי יוצר מתח. מעבר לכל הנאמר לעיל אי אפשר להתעלם מזה שהדימוי העיקרי הוא גוף של אישה ולמרות שרואים כאן רק פרגמנט, זהו דימוי ‘הסוחב’ אתו מטען- נושא שתמיד ענין אותי, ואותו אני מביאה בדרך של רמיזה והוא משתלב עם שאר האלמנטים. על אף שהדימוי ברור, הדימויים הם חסרי פשר מידי ,סוג של כתב חידה, ובמובן זה הם בעלי אופי מושגי. ישנו פשר סמוי האמור לעורר את הצופה לפענוח. הלבוש גם הוא חלק מתפיסת ״גוף האישה״ ובאותו הזמן דומם פורמליסטי בפני עצמו. כך אנחנו משיגים את כפל המשמעות של ״גוף״, ״דומם״, ״חי״ וגם את המתח שבין דומם לחי.
ברור לצופה שהאמן (אני) רוצה שיראה את המצולם מנקודת המבט שלו עצמו. זו חידה ממשית הנעה אל ומתוך ראשו של האמן ובבחינת השתתפות הצופה בחוויה הפרטית שלי. הדרך בה אני רואה את עצמי”.
ג׳ניפר בלוך אפריל 2016
פעולת צילום הברכיים הפך לסימן היכר של ג’ני שכן תמונות אלו הועלו על ידה לפייסבוק באופן חזרתי לאורך השנים האחרונות ויצרו שפה הנוצרת גם מריבויו של הדימוי והפכו למחזור תמונות. מצד אחד הצופה מכיר אותן ומצד שני מחפש בכל פעם את השוני, ההפתעה, ההתפתחות בתוך הצפוי.
אי אפשר לומר lap בלי שתעלה האסוציאציה ל- Lap dance (ריקוד ארוטי המתבצע בד”כ על ירכיו של הלקוח הגברי במועדוני חשפנות). במובן זה ג’ני מבצעת היפוך תפקידים מגדרי : הירכיים הן נשיות והן שלה, במקומן של ירכיים גבריות. הצופה פועל דרך המבט על חלק הגוף הנשי בציפייה לפעולה שתתרחש.
אפי גן\ קרן ויסהוז- אוצרות התערוכה

אפרת גלנור
איים בזרם | ציור
” כל נוף אליו תפנה את מבטך הוא טעון ופוליטי. לדעתי, אין לנו את הפריבילגיה של ציירים אירופאיים שמציירים “רק נוף”. אין לנו אפשרות של בריחה לאסתטיקה או לרוגע של הנוף. הבחירה לצייר נוף אורבני, ישראלי, היא גם אמירה פוליטית וגם אמירה ציורית.” (מתוך שיחה עם אפרת גל נור)
אפרת גל-נור מציירת עיגולים של נוף אורבני מתוך המרחב בו היא חיה ופועלת. התנועה הסיבובית והטקסית של פעולת הצילום שלה, נשמרת בציור ומנכיחה את נקודת מבטה כמרכזו של הקוסמוס אותו היא יוצרת. הבחירה בציור מזווית עליונה של “מבט ציפור” יוצרת השטחה ועיוות של הנוף ותחושת ורטיגו \ סחרחרה על הצופה. המקום מזוהה – אך לא מוכר.
העבודה מציעה הרהור על “המבט המסורתי” של צייר אל הנוף. המבט הפרספקטיבי השגור מאשר לצופה את היותו סובייקט מול נוף, אותו הוא חווה מבעד לעיניו של הצייר. במבט הפנורמי קיים אספקט של שליטה על מרחב נופי. הצופה חולש על הנוף ומסמן את נקודת התצפית כמקום בעל חשיבות אסטרטגית, אך במקרה זה, אפרת מערערת על עמדת הכוח של הצייר/הצופה ומונעת אפשרות לקבלת אוריינטציה דרכה ניתן להבין את הנוף. הכיכר היא מעין “שומקום” שאינו משאיר את רישומו על ההולך בדרך. האמנית הנצבת בטבורה היא צופה, אך גם חשופה למבטם של החולפים סביבה. הסובייקט המתבונן הוא גם האובייקט הנצפה.
הכיכרות- איים בזרם בעין הסערה, בבחינת חורים במרחב שיש לעקוף ואין בהם דבר של חשיבות, מלבד אלמנט תכנוני-אדריכלי משוכפל שנועד להאט את התנועה.
אפרת מאיינת את האנשים מהסביבה, ומתמקדת בשוני הנשקף בסובב את הכיכרות: שוליים של פרבר עירוני מחד- מוסכים ומבני תעשיה מאידך, המסמנים את הנוף ומטעינים אותו במשמעות סימבולית, פוליטית ומעמדית. ב’כיכר קלנסוואה’ בולט חוסר סדר, לכלוך ואלתור, לעומת ‘כיכר קדימה-צורן’ בה ניכרים גושי בניינים סטנדרטים והבטחות נדל”ן, משוכפלים שוב ושוב עד שהפכו סמל לפנטזיה על ישוב בורגני בפרבר הישראלי. הקקופוניה הזו במרחב הישראלי מכילה דיסוננס מובחן ומכוון שמעיד על מדיניות הבניה הישראלית הנגועה בהשפעות פוליטיות, בשיקולים של כדאיות כלכלית או הזנחה מנהלתית. ההבדלים בין נוף אחד למשנהו ניכרים אף בצבעוניות השונה: אפרוריות של בטון ואספלט פונקציונליים של קלנסוואה, לעומת ירוק בוהק של טבע שאינו טבעי בקדימה-צורן. ההצבה מאפשרת לקפל את המרחב המפריד בין הכיכרות ולערוך השוואה זו לצד זו, לראות את הדומה אבל כל כך שונה שבין העולמות.
ארנסט המינגווי מתאר בספרו ‘איים בזרם’, דמות של צייר בשם תומס הדסון, המצייר בנופים הפסטורליים של הקריביים את סערות מלחמת העולם השנייה . המינגווי מתאר את הגבוה והנמוך שבקיום האנושי ואת אובדן התמימות והנעורים. בעבודות ‘ארץ עיר’ ו’טיול שנתי’, מציפה אפרת את האמצעים בהם נצרב ומסומן מקום בתודעה ובזיכרון הילדי. דפי המשחק ‘ארץ-עיר’ בגירסתם הגרמנית מעובדים במריחות והתזות של צבע ורוד, שיש בו ממתיקות הילדות אך האנרגיה האלימה של ההתזה והטיפטוף המדמם, מרמזות יותר מכל על אובדנה של זו. הרפרנס למשחק בגרמנית מעורר מחשבות על כיבוש ומחיקתן של ערים, על משחקי המלחמה של המבוגרים והשפעתם על הנוף.
היכולת של הצייר למפות את מערך הכוחות הפועלים על הסביבה והנראות שלהם בחיי היום יום שלנו, נוכחת בהצלחה של אפרת להביא אל הצופה פיסת מציאות ישראלית מורכבת, לחשוף אמת כפי שהיא משתקפת בנוף, כפי שהיא מונחלת לדורות הבאים.


בן סיימון
Overload | ציור
על אי האפשרות-כאפשרות המתקיימת בציור – מתוך שיחה עם בן סיימון על עבודותיו
בן סיימון החל את דרכו האמנותית כצייר צעיר בניו יורק לפני כשני עשורים, ולאחר עלייתו לישראל בשנת 2005 המשיך לצייר כאן. ציוריו הם התפתחות טבעית לסוגיות איתן התמודד בעבר וקשורות למסורת הציור, לנקודת המבט של הצופה כלפי הציור, ולמדיום בכללותו. סיימון מדבר על מלאכת הציור כעל אקט “ציור של מרחבים בלתי אפשריים”, כלומר: פעולה פרדוקסלית שאולי מסבירה משהו מהמאבק הפנימי המלווה אותו תוך כדי עבודה, הנע על ציר שבין השטיחות של מצע הציור, לבין הניסיון להתייחס גם אל תלת הממדיות של האובייקט המצויר באופן המגדיר את הציור הסופי כ’אוביקט’ (ולא כתמונת ראי המחקה מציאות כלשהי).
“אני חוזר ועובד על אותם הציורים שהתחלתי לפני 15 ו-20 שנים. הציורים הם בבחינת אובייקטים שיש להם חיים לידי. הם גדלים כשאני גדל. בגלל נסיבות חיי (הסטודיו הוא גם דירת המגורים) אני נמצא איתם תמידית, כך שהעבודות מכילות צפיפות חיים וניסיון, והן מאפשרות לצופה להבחין גם ביד האמן וגם בניסיון חייו. לפעמים אני משאיר את הצעד הראשון נוכח בציורים, כך שהתוצאה למרות העומס החזותי, היא גם סוג של תהליך שאפשר לראות את עקבותיו, לראות את הדרך . אני מנסה להתרחק מתוכן ישיר, ואין לי ‘מסר’ למעט הציור עצמו.
למרות ניסיונו של סיימון “להתרחק מתוכן”, הרי שחלל התצוגה בגלריה העירונית מכיל עבודות ציור גדולות, כשבמרכז כל אחת מהן דמות אחת או שתיים, דמויות גדולות המאכלסות את המצע כולו. ההתבוננות בדמות הופכת להיות ה’קריאה הראשונה’ של המתבונן. העבודות ‘מכות בצופה’, גודלן ועומסן החזותי מייצרים תחושה שהן ‘חזקות’ ולכאורה ‘קרובות מדי’. צבעוניותן אינה ‘רגילה’ והממד הגרוטסקי בהן חזק. אפשר לכנות את התחושה הכללית העולה מהציורים כ’הפרעה’, כמעין צפייה ב’דיסטורשן’:
“הדיוקנאות הם התירוץ שלי לעסוק בציור. במסורת הציור האירופי של דיוקנאות, הצופה מוזמן ‘להיכנס’ אליהם, ללמוד על הדמות המצוירת דרך הדיוקן שלה. אבל רציתי להשיג אגרסיה: ליצור דיוקנאות היוצאים אל חלל הצופה ו’מתחילים לחיות’. לא מדובר בהעתק של אדם מסוים. במובן זה הפיגורות חיות על מצע הדו-ממד (קנבס, נייר, עץ) ומתקיימת בהן אגרסיה לצד פסיביות. הן חיות בעולם משלהן. הייתי רוצה לקפוץ מעל משטח הציור. הציורים שלי מציבים פנים (מצוירים) מול פנים (הצופה) וזהו מהלך אגרסיבי של עימות חזיתי . הציור מנסה לצאת אליך. אני רוצה שלא יהיה לך קל לקרוא את הציור בקריאה אינסטינקטיבית \ ראשונית ואני גם לא רוצה שזה יהיה מעין טריק, על כן אני מטפל בעיניים של הדמויות באופן שאני מטפל. אני מתעניין בלהיות ‘קולני’ ומשתדל לעשות את זה באופן מאוזן שמבחינתי לא מגיע לחוסר טעם. הגרוטסקיות קופצת קדימה והיא משמשת כמכשיר, היא מזמינה ומרחיקה בו זמנית. אני משתמש בדמויות כאילו היו נופים והייתי רוצה להחליף בין ה’אחורה לקדימה’. אני רוצה את “אי- האפשרות” כאפשרות, וזה הכוח של הציור. אני רוצה שהדברים יתרסקו קדימה. הם מגיעים קרוב אליך”.
האם התייחסות אל הגרוטסקה, הצבעוניות או בחירת הדמות המצוירת (בבחינת: התירוץ הציורי) מספיקים כדי להתחיל ולהבין את ציוריו של בן סיימון? אולי, אך כנראה שלא. ניתן לזהות בעבודתו התייחסויות פנים-אמנותיות לאימפרסיוניזם, פופ-ארט, ולציירים כרמברנדט, פיקסו ואוטו דיקס, ואלה יכולים לשמש כמפתחות נוספים לכניסה ליצירתו של סיימון.
הציור של בן סיימון מציע דשנות אחרת, ‘לא שייכת’ ועם זאת נוכחת, קולנית, עזה ומקורית.
