From Hardship to Hope
Water; The most crucial resource for the existence of life on Earth. Many people around the world do not know the taste of clean water, while others thirst over dry taps. Water scarcity is a universal issue. Israel is a groundbreaking country that offers advanced technological solutions for efficient exploitation of dwindling water sources, to its citizens as well as to residents of the entire world. A beam of light, hope, and optimism.
The exhibition includes five sets of works:
1 | The early Israeli painter were impressed by the thorns that grew on the arid ground and the merciless summer, which were contrary to the fresh, green views of their homelands. They were fascinated by the Judean Hills, which they made the subject of their work and later to the subject most identified with the Israeli painting in the 1930s and 1940s. The exhibition starts with an engraving, printed three times in three different desert shades, next to a sand well, and rocks photographed in the depths of Ramon Crater. Unlike these desert impressions, the exhibition features images of flooding and destructive torrential rains in areas without infrastructure.
2 | The water wells are the only means of physical existence in the desert. Points of settlements have been developing around them since the days of Abraham, maintaining social, spiritual, religious and economic order. Later on, mankind learned to use various water leaders such as canals and pipes to allow life in locations further away from the water source, thus increasing the number of inhabitable areas and agricultural fields. Since then, the standard of living has risen steadily, forcing man to continue to perfect the technology for obtaining water in order to sustain life on earth.
3 | Salt, a byproduct of the Mediterranean desalination process, as well as an industrial product of the Dead Sea factories, is the creative material used by three of the artists presenting in the exhibition. Alongside them are Photoshopped renderings of photographs made in a desalination plant that sucks the water from the coastal aquifer and turns it into benign water intended for human and animal consumption, and agricultural irrigation.
4 | Veins are tubes of life, and without blood flowing through our veins there would be no human and animal life. In ancient religious ceremonies, blood and water (along with wine and oil) possessed an important role in the religious ritual held on the altar.
5 | The relationship between water and politics is represented here in a single piece: the “Red Line” installation in which 22 representatives of the Arab society in the Middle East are invited to discuss the water issues we share. This installation is done in the hope that solutions to shared problems will give birth to cooperation, and perhaps in due course, true peace.
Raya Keidar, exhibition curator
Yonat Chemeidas | Elinor Rotem | Yanay Kellner | Stav Yosha | Shron Pazner | Noga-Yudkovik-Etzyoni | Nechama Beer | Moshe Wallach | Doron Fishbein | Lior Herchkovitz | Dalia Berki | Boka Greenfeld | Sigalit Landau | Shachar Markus | Eilon Armon | Itamar Beglikter | Hava Gilon | Sarai Manula Shtampler | Rosa Ben Arie | Dorit Feldman | Dalia Zarchia
ממצוקה לתקווה
מים ; המשאב החשוב ביותר לקיום חיים על כדור הארץ. תושבים רבים בעולם אינם יודעים מהם מים נקיים ולא מעט אנשים פותחים ברז ויוצאים ממנו היובש והצמא. בעיית מחסור במים היא נחלת כל העולם. ישראל, ארץ פורצת דרך המציעה לאזרחיה ולתושבי העולם כולו פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לניצול יעיל של מקורות המים ההולכים ומדלדלים. נקודה של אור, תקווה ואופטימיות.
בתערוכה חמש קבוצות של עבודות
1 | אמני ראשית הציור הארצישראלי התרשמו מהקוצים שצמחו על הקרקע הצחיחה ומהקיץ חסר הרחמים, שהיו כל כך מנוגדים לנופי ארצם הירוקה והרעננה. הם רותקו לנוף הרי יהודה, אותו עשו לנושא יצירתם ובהמשך לנושא המזוהה עם הציור הארצישראלי בשנות השלושים והארבעים של המאה ה-20. התערוכה מתחילה בתחריט שהודפס שלוש פעמים בשלושה גווני מדבר שונים, ולידם באר חול, וסלעים שצולמו בעומק מכתש רמון. בניגוד לרשמים אלה מן המדבר, מוצגים בתערוכה דימויים של הצפות וגשמי זעף הרסניים באזורים חסרי תשתיות.
2 | בארות המים הן הסיכוי היחידי לקיום פיזי במדבר. סביבן התפתחו מימי אברהם אבינו ואילך, נקודות ישוב שקיימו סדר חברתי, רוחני, דתי וגם סדר כלכלי. לימים למד האדם להשתמש במובילי מים שונים כגון תעלות וצינורות, כדי לאפשר חיים במקומות מרוחקים ממקור המים, ובכך להגדיל את שטחי החיים ואת יבולי השדות. מאז עלתה רמת החיים בהתמדה ואילצה את האדם להמשיך ולשכלל את הטכנולוגיה להשגת מים על מנת לקיים חיים על פני כדור הארץ.
3 | מלח הוא מוצר לוואי של תהליך ההתפלה מים התיכון ומוצר תעשייתי מים המלח והוא גם חומר היצירה בו משתמשים שלושה מהאמנים המציגים בתערוכה. לצידם מוצגים עיבודי פוטושופ של תצלומים שנעשו במפעל התפלה השואב את המים מאקוויפר החוף והופך אותם למים שפירים המיועדים לצורכי אדם, חיה וכן להשקיית השדות.
4 | צינורות דם הם צינורות חיים ובלעדי דם הזורם בעורקינו לא יתקיימו חיי אדם וחיי חיה. בטקסים דתיים של עמים קדומים תופסים הדם והמים (ולצידם היין והשמן) מקום חשוב בפולחן הדתי שנערך על המזבח.
5 | הקשר בין מים ופוליטיקה, מיוצג כאן בעבודה אחת בלבד: מיצב “הקו האדום” בו ‘מוזמנים’ 22 נציגי החברה הערבית במזרח התיכון לדון בבעיית המים המשותפת להם ולנו. מיצב זה נעשה בתקווה שפתרונות לבעיות משותפות יולידו שיתוף פעולה ואולי בבוא היום שלום של אמת.
רעיה קידר, אוצרת התערוכה יולי-אוקטובר 2020