אורנה בן-עמי
מרתכת עבר להווה
26.10.2022 – 13.08.2022
ראשון לציון חוגגת 140 שנים להיווסדה ולרגל המאורע מציגה אורנה בן-עמי בחללי הגלריה את תוצריו של מהלך אומנותי הנשען הן על מקורות היסטוריים תקופתיים, והן על מקורות אישיים ביוגרפיים. פעולת האמנות של אורנה נעשית ׳על גבי׳ וביחס לפעולה אמנותית של אחר. התוצאה משאירה את שני האמנים: הצלם ההיסטורי ואמנית הברזל – כנוכחים. הצילום הנבחר, הוגדל עד שהוא תופס את כל חלל הקיר עליו הוא מוצג ומושאיו המטופלים בברזל על ידי אורנה, מעמתים אותנו עם העבר באופן סלקטיבי, ייחודי בעל שפה אמנותית מובהקת ואישית. אורנה מודעת לאג׳נדה ולבחירות שנעשו בידי הצלמים ומנהלת עמם דיאלוג סמוי, תוך שהיא מושכת את הצופה אל זיכרונותיו / זיכרונותיה שלו / שלה.
חלק מהמצולמים או האובייקטים המצולמים הופכים לאובייקט בעל גוף תלת ממדי, ברזלי המונכח ביצירה. היצירה הופכת להיות צילום קיר הנושא נוכחות נפחית. הבחירה להתמקד במאפייני ביגוד היא בחירה נשית ואישית המחוברת למקורותיה של האמנית, שאימה היצירתית הייתה גם תופרת ולה מוקדש אחד מחללי התצוגה. חלל נוסף מוקדש לפסל ברזל של שולחן האוכל המשפחתי הנמצא בזיכרונותינו. בחדר אחר מוצבים סימנים נוספים של בית.
האישי הוא גם המשותף והכללי. בחדר האחרון מציגה אורנה את ׳קו ההתחלה׳ / ׳קו הסיום׳: עבודות ברזל ורישום בפחם על קנבס הנובעות מן ההיסטוריה האישית ועבור האמנית הן בבחינת סגירת מעגל. בדרכה האומנותית היא מרתכת את זיכרונותיה, מקשיחה אותם אל חומר לכאורה גברי שהטיפול בו ותוצאותיו נשיים לגמרי. הזיכרונות מתמקמים על הרווח שבין מציאות לרישומה ומטבעם אינן שלמים ומקובעים. אורנה מפסלת את רישומם בחלל,
יוצרת באמצעותם גשר בין עבר להווה ומותירה רווחים וחללים גם לספק. בין סיפור האתוס הציוני באמצעות צילומים מטופלים לבין זיכרונות אישיים, עבודות הברזל של אורנה בן-עמי משאירות את הצופה נוכח, מולחם אל עברו ואל ההווה המתהווה.
אוצרות התערוכה: אפי גן וקרן ויסהוז
בכרם
2022, ברזל מרותך מוצמד לצילום על פי וי סי, 244x244x10
ראשית דבר אנו חשים את צניעותם של הציורים. מה פירוש 'צנועים'? כוחם אינו בהכרזתם, יופיים אינו קשור לגודל או לצבע, או לקומפוזיציה ספציפית, אלא למכלול שקט שיש בו עצירה של המבט, לצד זמנים (לא זמן אחד) המתקיימים בו בעת בציור. סיגל מתבוננת ומציירת כמספר-עד, המספר על דמויות שפגש או על אירועים שחווה ולפיכך הוא מעורב בסיפור.

שקופים #3
2022, חיתוך פלזמה ידני וריתוך 190x77x40
סל קש
2010, ברזל מרותך 44x52x52

איזה אורקסטרה
2022, ברזל מרותך מוצמד לצילום על פי וי סי 244x488x15

all those moments will be lost in time, like tears in rain"
* ציטוט מהסרט 'בלייד ראנר', מתוך המונולוג של הרפליקנט רוי, רגע לפני שתוחלת החיים שלו נגמרת.
ארוחה משפחתית
2022, ברזל מרותך 94x140x185

ספרייה
2013, ברזל מרותך 160x95x30
לא כאן ולא שם
2000, ברזל מרותך 63x207x86

סדרת הרישומים המוצגת בחלל התערוכה רצינית. נדמה כי כל רישום הוא דיוקן עצמי המציע התבוננות ברגע אחד. בציור 'הזעקה' למשל בא לידי ציור הצורך של האמן לזעוק "אני מחובר לעצמי אבל גם מאוד מחובר למה שקורה סביבי, ויש דברים שממש מרגיזים אותי באקטואליה, השחיתות, חוסר הצדק סביבי, התככים, ואני צריך לזעוק זעקה"
בקיבוץ, בלול, עם הלולן הראשי. היה לו אף ארוך ודק, עיניים קטנות וקרובות, רגליים צרות וארוכות וציפורני רגליו היו ארוכות. נראה היה לי כמו איש ציפור. מאז אותו יום 'איש ציפור' דבק בי". ברישומיו אריה הוא 'איש ציפור', עומד על שתי רגליו, אבל הראש, הדמיון – עף.
שלהם כמו ספר שניתן לקרוא בו".
בתערוכה מוצגים רישומים הנפרשים על גבי 40 שנות יצירה, החל מ'הזעקה' שנזעקה בשנת 1982 ועד 'הנמלים הפושטות' משנת 2021. במשך השנים שומר אריה על קו ייחודי, קווים אשר צירופם יחד בורא עולם.
טקסט: עדי אנג'ל
כיסא נדנדה
2014, ברזל מרותך 115x49x102

סדרת הרישומים המוצגת בחלל התערוכה רצינית. נדמה כי כל רישום הוא דיוקן עצמי המציע התבוננות ברגע אחד. בציור 'הזעקה' למשל בא לידי ציור הצורך של האמן לזעוק "אני מחובר לעצמי אבל גם מאוד מחובר למה שקורה סביבי, ויש דברים שממש מרגיזים אותי באקטואליה, השחיתות, חוסר הצדק סביבי, התככים, ואני צריך לזעוק זעקה"
בקיבוץ, בלול, עם הלולן הראשי. היה לו אף ארוך ודק, עיניים קטנות וקרובות, רגליים צרות וארוכות וציפורני רגליו היו ארוכות. נראה היה לי כמו איש ציפור. מאז אותו יום 'איש ציפור' דבק בי". ברישומיו אריה הוא 'איש ציפור', עומד על שתי רגליו, אבל הראש, הדמיון – עף.
שלהם כמו ספר שניתן לקרוא בו".
בתערוכה מוצגים רישומים הנפרשים על גבי 40 שנות יצירה, החל מ'הזעקה' שנזעקה בשנת 1982 ועד 'הנמלים הפושטות' משנת 2021. במשך השנים שומר אריה על קו ייחודי, קווים אשר צירופם יחד בורא עולם.
טקסט: עדי אנג'ל
שמלת ילדות
2020, ברזל מרותך 42x35x10

סדרת הרישומים המוצגת בחלל התערוכה רצינית. נדמה כי כל רישום הוא דיוקן עצמי המציע התבוננות ברגע אחד. בציור 'הזעקה' למשל בא לידי ציור הצורך של האמן לזעוק "אני מחובר לעצמי אבל גם מאוד מחובר למה שקורה סביבי, ויש דברים שממש מרגיזים אותי באקטואליה, השחיתות, חוסר הצדק סביבי, התככים, ואני צריך לזעוק זעקה"
בקיבוץ, בלול, עם הלולן הראשי. היה לו אף ארוך ודק, עיניים קטנות וקרובות, רגליים צרות וארוכות וציפורני רגליו היו ארוכות. נראה היה לי כמו איש ציפור. מאז אותו יום 'איש ציפור' דבק בי". ברישומיו אריה הוא 'איש ציפור', עומד על שתי רגליו, אבל הראש, הדמיון – עף.
שלהם כמו ספר שניתן לקרוא בו".
בתערוכה מוצגים רישומים הנפרשים על גבי 40 שנות יצירה, החל מ'הזעקה' שנזעקה בשנת 1982 ועד 'הנמלים הפושטות' משנת 2021. במשך השנים שומר אריה על קו ייחודי, קווים אשר צירופם יחד בורא עולם.
טקסט: עדי אנג'ל
אמא
2022, ברזל, חיתוך פלזמה ידני וריתוך 70x126x20

סדרת הרישומים המוצגת בחלל התערוכה רצינית. נדמה כי כל רישום הוא דיוקן עצמי המציע התבוננות ברגע אחד. בציור 'הזעקה' למשל בא לידי ציור הצורך של האמן לזעוק "אני מחובר לעצמי אבל גם מאוד מחובר למה שקורה סביבי, ויש דברים שממש מרגיזים אותי באקטואליה, השחיתות, חוסר הצדק סביבי, התככים, ואני צריך לזעוק זעקה"
בקיבוץ, בלול, עם הלולן הראשי. היה לו אף ארוך ודק, עיניים קטנות וקרובות, רגליים צרות וארוכות וציפורני רגליו היו ארוכות. נראה היה לי כמו איש ציפור. מאז אותו יום 'איש ציפור' דבק בי". ברישומיו אריה הוא 'איש ציפור', עומד על שתי רגליו, אבל הראש, הדמיון – עף.
שלהם כמו ספר שניתן לקרוא בו".
בתערוכה מוצגים רישומים הנפרשים על גבי 40 שנות יצירה, החל מ'הזעקה' שנזעקה בשנת 1982 ועד 'הנמלים הפושטות' משנת 2021. במשך השנים שומר אריה על קו ייחודי, קווים אשר צירופם יחד בורא עולם.
טקסט: עדי אנג'ל
קו התחלה
2022, ברזל, חיתוך פלזמה ידני וריתוך 180x107x12
קו סיום
2022, ברזל, חיתוך פלזמה ידני וריתוך 170x66x5

סדרת הרישומים המוצגת בחלל התערוכה רצינית. נדמה כי כל רישום הוא דיוקן עצמי המציע התבוננות ברגע אחד. בציור 'הזעקה' למשל בא לידי ציור הצורך של האמן לזעוק "אני מחובר לעצמי אבל גם מאוד מחובר למה שקורה סביבי, ויש דברים שממש מרגיזים אותי באקטואליה, השחיתות, חוסר הצדק סביבי, התככים, ואני צריך לזעוק זעקה"
בקיבוץ, בלול, עם הלולן הראשי. היה לו אף ארוך ודק, עיניים קטנות וקרובות, רגליים צרות וארוכות וציפורני רגליו היו ארוכות. נראה היה לי כמו איש ציפור. מאז אותו יום 'איש ציפור' דבק בי". ברישומיו אריה הוא 'איש ציפור', עומד על שתי רגליו, אבל הראש, הדמיון – עף.
שלהם כמו ספר שניתן לקרוא בו".
בתערוכה מוצגים רישומים הנפרשים על גבי 40 שנות יצירה, החל מ'הזעקה' שנזעקה בשנת 1982 ועד 'הנמלים הפושטות' משנת 2021. במשך השנים שומר אריה על קו ייחודי, קווים אשר צירופם יחד בורא עולם.
טקסט: עדי אנג'ל
סדרת הרישומים המוצגת בחלל התערוכה רצינית. נדמה כי כל רישום הוא דיוקן עצמי המציע התבוננות ברגע אחד. בציור 'הזעקה' למשל בא לידי ציור הצורך של האמן לזעוק "אני מחובר לעצמי אבל גם מאוד מחובר למה שקורה סביבי, ויש דברים שממש מרגיזים אותי באקטואליה, השחיתות, חוסר הצדק סביבי, התככים, ואני צריך לזעוק זעקה"
בקיבוץ, בלול, עם הלולן הראשי. היה לו אף ארוך ודק, עיניים קטנות וקרובות, רגליים צרות וארוכות וציפורני רגליו היו ארוכות. נראה היה לי כמו איש ציפור. מאז אותו יום 'איש ציפור' דבק בי". ברישומיו אריה הוא 'איש ציפור', עומד על שתי רגליו, אבל הראש, הדמיון – עף.
שלהם כמו ספר שניתן לקרוא בו".
בתערוכה מוצגים רישומים הנפרשים על גבי 40 שנות יצירה, החל מ'הזעקה' שנזעקה בשנת 1982 ועד 'הנמלים הפושטות' משנת 2021. במשך השנים שומר אריה על קו ייחודי, קווים אשר צירופם יחד בורא עולם.
טקסט: עדי אנג'ל
דרכו. אך, בשונה מרוב משחקי המחשב, באופרה הזו אין ניקוד, אין מנצחים או מפסידים. זהו משחק ללא
משחק – נדידה במרחב דו ממדי בעודו מייצר את המוזיקה.
בבודהיזם הטיבטי. הוא מנחה את המת בבארדו – מרחב בו התודעה של המת נודדת בין המוות ללידה הבאה.
לחוש השמיעה יש חשיבות מרבית בספר. לפי הבודהיזם הטיבטי, זהו החוש היחידי שנותר אקטיבי בגוף האדם
אחרי המוות. על כן, הנחיית המת מתבצעת דרך חוש זה.
אוצר: דורון פישביין
אורנה בן-עמי
מרתכת עבר להווה
26.10.2022 – 13.08.2022
ראשון לציון חוגגת 140 שנים להיווסדה ולרגל המאורע מציגה אורנה בן-עמי בחללי הגלריה את תוצריו של מהלך אומנותי הנשען הן על מקורות היסטוריים תקופתיים, והן על מקורות אישיים ביוגרפיים. פעולת האמנות של אורנה נעשית ׳על גבי׳ וביחס לפעולה אמנותית של אחר. התוצאה משאירה את שני האמנים: הצלם ההיסטורי ואמנית הברזל – כנוכחים. הצילום הנבחר, הוגדל עד שהוא תופס את כל חלל הקיר עליו הוא מוצג ומושאיו המטופלים בברזל על ידי אורנה, מעמתים אותנו עם העבר באופן סלקטיבי, ייחודי בעל שפה אמנותית מובהקת ואישית. אורנה מודעת לאג׳נדה ולבחירות שנעשו בידי הצלמים ומנהלת עמם דיאלוג סמוי, תוך שהיא מושכת את הצופה אל זיכרונותיו / זיכרונותיה שלו / שלה.
חלק מהמצולמים או האובייקטים המצולמים הופכים לאובייקט בעל גוף תלת ממדי, ברזלי המונכח ביצירה. היצירה הופכת להיות צילום קיר הנושא נוכחות נפחית. הבחירה להתמקד במאפייני ביגוד היא בחירה נשית ואישית המחוברת למקורותיה של האמנית, שאימה היצירתית הייתה גם תופרת ולה מוקדש אחד מחללי התצוגה. חלל נוסף מוקדש לפסל ברזל של שולחן האוכל המשפחתי הנמצא בזיכרונותינו. בחדר אחר מוצבים סימנים נוספים של בית.
האישי הוא גם המשותף והכללי. בחדר האחרון מציגה אורנה את ׳קו ההתחלה׳ / ׳קו הסיום׳: עבודות ברזל ורישום בפחם על קנבס הנובעות מן ההיסטוריה האישית ועבור האמנית הן בבחינת סגירת מעגל. בדרכה האומנותית היא מרתכת את זיכרונותיה, מקשיחה אותם אל חומר לכאורה גברי שהטיפול בו ותוצאותיו נשיים לגמרי. הזיכרונות מתמקמים על הרווח שבין מציאות לרישומה ומטבעם אינן שלמים ומקובעים. אורנה מפסלת את רישומם בחלל, יוצרת באמצעותם גשר בין עבר להווה ומותירה רווחים וחללים גם לספק. בין סיפור האתוס הציוני באמצעות צילומים מטופלים לבין זיכרונות אישיים, עבודות הברזל של אורנה בן-עמי משאירות את הצופה נוכח, מולחם אל עברו ואל ההווה המתהווה.
אוצרות התערוכה: אפי גן וקרן ויסהוז
בכרם

שקופים #3

סל קש

איזה אורקסטרה

ארוחה משפחתית

ספרייה

לא כאן ולא שם

כיסא נדנדה

שמלת ילדות

אמא

קו התחלה

קו סיום
