כמוס בשפה 2.2019 – 4.2019
הגלריה העירונית לאמנות בראשון לציון מציגה זו השנה השניים עשר ברצף, תערוכה אחת בשנה המקשרת בין עשייה אמנותית עכשווית לשפה העברית. השפה העברית רבודה ומכילה סימנים מתקופות רבות, שפירושן אלפי שנות שימוש ותקשורת במערכת סימנים דומה ומתפתחת. באמצעות השפה אנחנו מספרים סיפורים, מעבירים מסרים, נכשלים, מנצחים, כובשים, נכבשים. שפה נלחשת גם בחדרי חדרים, מפה לאוזן ועוזרת לנסח את מעמקי הנפש.
5 חדרי התערוכה מציגים עבודות של 10 אמנים עכשויים, בקול, תמונה, אובייקט וציור כשהמילים בעברית נמצאות בכל עבודה, בבחינת קביים להליכה מדודה אל תוך עבודת אמנות.
דפנה שלום
מדיה מעורבת

את הכתמים והרישומים יכול רק האדם הרואה לראות. העיוור חש במגע אך עיוור לצבע.
תבליטי הנוף המופשטים מסמנים לרואה את מגבלות ראייתו ואת חוסר ההבנה. יעילותו של התבליט מתרסקת אל מול העין הרואה. העין מנסה לחבר את הנקודות ולמלא סיפור. "איני מאיירת את הטקסט, אני נכנסת למרחב תודעתי.
דורית פלדמן
וידאו


מטאפורות ויזואליות לתחביר המוסיקלי. המטאפורות הוויזואליות מדגישות את המנעד הדואלי ביצירתה המוסיקלית של ציפי פליישר: מבחינת המושגים: מזרח-מערב, נשי-גברי, קונקרטי-אבסטרקטי, ארצי-טרנסצנדנטי, סטאטי-דינמי. כל אלו שלובים מתוך מגמה לעורר ולחולל דינמיקה חדשה. הצופה נחשף ללחן ספק אופראי, חיבור בין מזרח ומערב. מילות השיר שטות על גבי הדימוי הוויזואלי
ונעות באופן שקשה 'לתפוס' אותן, לעקוב אחריהן. תחילה מופיעות בשפה זרה ורק אח"כ בעברית. עבודת האחד מיתרגמת לשני וכך הלאה.
פלדמן בוחרת דימויים ויזואליים מן המקום ובמעין קולאז' רבוד יוצרת כמוסה מיוחדת אל-זמנית ועם זאת כזו שגם שטה עם הזמן, גיאולוגיה, מורפולוגיה, מרחב, וקול. שפת סתרים מורכבת של כמה יוצרים.
גילה מילר לפידות
קרמיקה

מהגלוי ועד למוצפן ביותר שיש לגלותו. דחיסותו השפתית והצורנית של טקסט הבריאה תוך שהוא אוצר בתוכו ידע אין סופי גבוה, הוא בבחינת אוצר מידע כמוס/גלוי שאפשר להפוך בו ולהפוך בו בתהליך אינסופי הנתון תדיר לפרשנות מתחלפת. ה"קבלה" מתייחסת אל רמות ההפשטה השונות בכינוי הידוע "פרדס" (פשט, רז, דרש, סוד).
"מתוך התבוננות פנימית שקטה הטקסט התפרק למילים, והמילים התפרקו לאותיות, תוך שאני חווה את האנרגיה של האותיות ומבינה ולו חלק צר ממהותן ותפקידן.ההבנה האנרגטית הפכה לקוד חדש להתבוננות בטקסט".
עם זאת המבניות, הסדר והתחושה שמדובר בשורות מוצפנות, גורמים לצופה להבין שמדובר בטקסט ואולי אף אפשר לנחש או להרגיש את מקורו.
יאיר לוי
קרמיקה ופורצלן
שפה כמוסה באובייקט. אמן הקרמיקה יאיר לוי יוצר אובייקטים פעורים, נדמה שתוכנם עולה על גדותיהם, כאילו החומר מבקש לצאת, להיחשף לעין כל. חומרי העבודה מבטאים ניגודיות.


אתי עמרם
ציור
'גזית' היה ירחון לאמנות ולספרות, במה ליצירת אמנותית-ספרותית ולמחשבה חופשית, אשר יצא באופן סדיר בכל חודש משנת 1932 עד 1982.

ציור על ברזל לא מגולוון, 60/45 ס"מ

טכניקה מעורבת על נייר מ"גזית" - 1945, 21/27 ס"מ

טכניקה מעורבת על נייר מ"גזית" - 1945, 21/27 ס"מ
מיכל בלייר
תחריט ואובייקטים
מיכל בלייר מציגה סדרת אובייקטים קטנים ותחריטים מטופלים על נייר. האובייקטים הם כקפסולות כמוסות המסגירות סודות,

טכניקה מעורבת, 3/10/5 ס''מ

תחריט וטכניקה מעורבת, 15/20 ס''מ
מיכאל בן אבו
ציור
מיכאל בן אבו מרבה לכתוב טקסטים אישיים ולשלבם ביצירתו הציורית והרישומית.

אקריליק על נייר, 30/42 ס"מ

אקריליק על נייר, 30/42 ס"מ
רתם רשף
ציור
עבודות הציור של רתם רשף מזדהות בנקל. רשף פיתחה טכניקת עבודה בצבע אקריליק מדולל במים על גבי מצע בד הפרוש על הרצפה,

אקריליק על בד, 120/150 ס"מ
שרון רשב"ם פרופ
מיצב רישום וטקסט
שרון רשב"ם פרופ מציירת את זיכרונות ילדותה בקיבוץ. מתוך תרגול פעיל עולים אצלה זיכרונות ילדות לפרטיהם: מערכות יחסים בחברת הילדים,

עפרונות דיו על נייר, גדלים משתנים

עפרונות דיו על נייר, גדלים משתנים

עפרונות דיו על נייר, גדלים משתנים

עפרונות דיו על נייר, גדלים משתנים
גדעון גכטמן
1, 2019 | מיצב
העבודות המוצגות במסגרת התערוכה הקבוצתית 'כמוס בשפה' מהוות חלק ראשון מתוך כוונת הנצחה מתמשכת ומתחלפת לאורך שנה. בכל סבב תערוכות, יוקדש חדר ליצירתו של גכטמן,

צבעי שמן ולכה תעשייתית על פיברגלס, 116/88 ס"מ

צנורות ניאון, שנאי וצבע תעשייתית על עץ לבוד, 12/101.5/79.5 ס"מ
תערוכות חורף – כמוס בשפה 2.2019 – 4.2019
הגלריה העירונית לאמנות בראשון לציון מציגה זו השנה השניים עשר ברצף, תערוכה אחת בשנה המקשרת בין עשייה אמנותית עכשווית לשפה העברית. השפה העברית רבודה ומכילה סימנים מתקופות רבות, שפירושן אלפי שנות שימוש ותקשורת במערכת סימנים דומה ומתפתחת. באמצעות השפה אנחנו מספרים סיפורים, מעבירים מסרים, נכשלים, מנצחים, כובשים, נכבשים. שפה נלחשת גם בחדרי חדרים, מפה לאוזן ועוזרת לנסח את מעמקי הנפש.
5 חדרי התערוכה מציגים עבודות של 10 אמנים עכשויים, בקול, תמונה, אובייקט וציור כשהמילים בעברית נמצאות בכל עבודה, בבחינת קביים להליכה מדודה אל תוך עבודת אמנות.
דפנה שלום
מדיה מעורבת

דורית פלדמן
וידאו
הדימויים החזותיים בעבודתה של דורית פלדמן מתכתבים עם הוורסיות המוסיקליות שהלחינה ציפי פליישר לטקסט שירי של המשורר הסורי פואד רפקה. מניפת ההשראות ברצפים וצירופים בלתי צפויים, טבועה כבר בפואטיקה של המשורר הסורי שחקר, תרגם לערבית והושפע משירתו של המשורר הגרמני רילקה, כמפגש תרבותי של מזרח-מערב גם על ציר הזמן.
פליישר הלחינה מוסיקה לאותן מילים המושרת בערבית, עברית וצרפתית. צירופי אותיות הטקסטים בשפות השונות נשזרו בדימויים החזותיים המרכיבים את עבודת הווידיאו. שפה הינה כלי של מיפוי ידע. על פי ספר 'יצירה' (טקסט עברי מטאפיזי קדום): "אבן היא אות, ובית הוא מילה". על פי הפרקטיקה והמשל הנ"ל, בחרה פלדמן מן הטקסט השירי ככותרת וכמהות היצירה הפלסטית שלה, את השורה השירית: "ששפת האבנים הנני", וברוח הטקסט יצרה מטאפורות ויזואליות לתחביר המוסיקלי. המטאפורות הוויזואליות מדגישות את המנעד הדואלי ביצירתה המוסיקלית של ציפי פליישר: מבחינת המושגים: מזרח-מערב, נשי-גברי, קונקרטי-אבסטרקטי, ארצי-טרנסצנדנטי, סטאטי-דינמי. כל אלו שלובים מתוך מגמה לעורר ולחולל דינמיקה חדשה. הצופה נחשף ללחן ספק אופראי, חיבור בין מזרח ומערב. מילות השיר שטות על גבי הדימוי הוויזואלי ונעות באופן שקשה 'לתפוס' אותן, לעקוב אחריהן. תחילה מופיעות בשפה זרה ורק אח"כ בעברית. עבודת האחד מיתרגמת לשני וכך הלאה.
פלדמן בוחרת דימויים ויזואליים מן המקום ובמעין קולאז' רבוד יוצרת כמוסה מיוחדת אל-זמנית ועם זאת כזו שגם שטה עם הזמן, גיאולוגיה, מורפולוגיה, מרחב, וקול. שפת סתרים מורכבת של כמה יוצרים.


גילה מילר לפידות
קרמיקה

יאיר לוי
קרמיקה ופורצלן


אתי עמרם
ציור

ציור על ברזל לא מגולוון, 60/45 ס"מ

טכניקה מעורבת על נייר מ"גזית" - 1945, 21/27 ס"מ
מיכל בלייר
תחריט ואובייקטים

טכניקה מעורבת, 3/10/5 ס''מ

תחריט וטכניקה מעורבת, 15/20 ס''מ
מיכאל בן אבו
ציור

אקריליק על נייר, 30/42 ס"מ

אקריליק על נייר, 30/42 ס"מ

אקריליק על נייר, 30/42 ס"מ
רתם רשף
ציור

אקריליק על בד, 120/150 ס"מ
שרון רשב"ם פרופ
מיצב רישום וטקסט

עפרונות דיו על נייר, גדלים משתנים

עפרונות דיו על נייר, גדלים משתנים

גדעון גכטמן
1, 2019 | מיצב

צבעי שמן ולכה תעשייתית על פיברגלס, 116/88 ס"מ
